button

button 1

button 2

Nieuw Nieuw Nieuw!

op .

bieb2.jpg
Om maar meteen ter zake te komen... Het nieuwe stadscentrum ziet er on-Lelystads mooi uit. Zelfs de nieuwe parkeergarage mag er met al die duizenden tegeltjes wezen. Wij verheugen ons op de eerste dag dat onze bolide daar in een parkeervak mag staan.

Afgezien van de hopeloze rij telefoonwinkels is het winkelaanbod een verrijking. Vrouwlief heeft eindelijk weer een reden om naar de Gordiaan te gaan. Manlief heeft zijn wintergarderobe bij elkaar gesprokkeld in The Sting en zoekt zijn heil bij BCC.

Ook de bibliotheek ziet er wonderschoon uit. Afgezien van de kale entree is het pand smaakvol ingericht.
bieb8.jpg
There is also a negative side: Het gehandicapten overleg Lelystad wast de handen in onschuld maar heeft waarschijnlijk zitten slapen. Ook wij hebben in onze kennissenkring een figuur in een rolstoel. De dame in kwestie wist ons te melden dat de paden zeer smal zijn voor een gewone rolstoel, laat staan voor een scootmobiel. Verder staan de boekruggen schuin naar boven gericht en schijnt er voor elke boekenkast een vervelende rand te staan, waardoor onze gehandicapte medemens zeer lange armen moet hebben om bij het gewenste boek te komen. De liften, die zijn aangebracht bij ieder niveauverschil, zouden tergend langzaam werken. Opstoppingen met rolstoelgebruikers zouden dus tot de realiteit kunnen gaan behoren. Ondertussen staat de wethouder aan de kant van de rolstoelers. Bibliotheekbaas Gommer moet een oplossing gaan zoeken. Gommer lijkt ons niet iemand die adviezen van gehandicapten naast zich neerlegt. Tijdens het traject naar de uiteindelijke realisering van de bibliotheek heeft dus iemand niet opgelet, en naar ons inzicht is dat niet Jan Gommer. Ons advies aan Gommer: Houd je poot stijf en laat je niet intimideren.

In navolging van Tante Truus in Almere, waar de gasten worden bediend door verstandelijk gehandicapten, grenst aan onze nieuwe bibliotheek een horecagelegenheid met de naam Max. Modern is prima, maar deze zaak straalt de gezelligheid uit van een parkeergarage. In zo'n strak minimalistisch interieur wil je alleen aan je tanden geholpen worden. Je ziet er ook geen ziel zitten. Dat gaat dus snel over de kop. Wij zien een dergelijk aangrenzend (eet)café (met een iets warmere uitstraling) overigens wel als voorbeeld voor de entree van de nieuwe bioscoop.
max.jpg
Een ander verhaal is Le Journal. Buiten prijken de letters Grand Café. Toch zou je van buiten niet zeggen dat het groot is..... dat is het dus wel! Van horen zeggen kun je hier prima eten voor een lage prijs. Dat resulteerde afgelopen donderdag in een teleurstelling want heel Lelystad wil goedkoop en lekker eten. Het eethuisje Gordiaan krijgt na vele jaren alleenheerschappij serieuze concurrentie!

Nu de rest van het centrum nog plat en opnieuw opbouwen. Graag snel een nieuwe bioscoop, het hotel een lik lichte verf en het Lelycentre afbreken en verhuizen naar de nieuwe Gordiaan!

Op of aanmerkingen over het nieuwe centrum. Laat het ons weten!

Foto's: Stephanie

Reacties   

# Els 01-10-2009 09:26
Ik ben het eens met de schrijver. Als gehandicaptenov erleg had ik aangedrongen op makkelijke boekenkasten en makkelijke doorgangen. Het valt mij ook opvalt is dat de computers in de bibiliotheek veel te hoog staan opgesteld voor mensen in een rolstoel. Als ik in deel had uitgemaakt van het Gehandicapten Overleg was dit ook één van de zaken geweest waar ik op had gehamerd. Het is een trieste zaak voor de gehandicapten. Nu kan de bib door dit slechte overleg weer gaan verbouwen. Belachelijk.
Antwoorden

# Patrick lovens 17-10-2009 15:17
Die Le Journal kun je ook wel links laten liggen. Koffie is niet te zuipen en de kaart is ook niet om naar huis te schrijven.
Antwoorden

# Tony 25-02-2010 18:39
Gevaarlijke uitrit die nieuwe parkeergarage zeker met die gladheid. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al schades zijn geweest. Hij ziet er zeker wel mooi uit, maar heb wel al gehoord (typisch iets voor Lelystedelingen ,niet kunnen rijden) dat de mensen twee vakken gebruiken om te parkeren. Dit is voor mij al een reden om daar niet te parkeren, mensen zijn gewoon te beroerd om hem even goed neer te zetten.(of ze kunnen het gewoon simpelweg niet). Ik word daar boos over, niks over hebben voor de medemens, als ik er maar sta, of een ander doet het toch ook.
Antwoorden

# Jan 27-02-2010 09:56
het nieuwe centrum is inderdaad mooi geworden, maar om even terug te komen op het le journal
verhaal het is al een tijd open nu, en de slechte verhalen gaan wel rond, volgens mij zit lelystad niet te wachten op goedkoop eten wat wel lekker is maar gewoon goed! eten en dan gewoon voor een redelijke prijs dat hebben ze dan dus bij het Eethuisje de gordiaan beter begrepen.
Antwoorden

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen