button

button 1

button 2

Vreemd gaan is goed

op .

spareribs_de_premiere.jpg
Af en toe hou je jezelf in het leven vast aan wat je kent. Wanneer je niet beter weet kun je rustig op dezelfde voet verder gaan want  je weet immers niet dat er elders groener gras bestaat.

Wij zijn blij dat wij, welliswaar noodgedwongen, vreemd zijn gegaan. We voelen ons wel schuldig maar, het is net als in een relatie, je moet af en toe wat vers hout op het vuur gooien.

In dit geval gaat het om iets simpels als Spareribs... jawel u leest het goed, van dat restvlees dat met een goede marinade best nog wel te eten is.

Al sinds onze pubertijd bestellen wij zo nu en dan spareribs van De Premiere in de Jol. Wij kwamen er al toen het een afhaaltent was met een versleten bank in de hoek, waar je moest wachten op je bestelling.  

Wij hebben wat afgesmikkeld in die tijd en er zijn hele families in Lelystad groot gebracht met een sweet- of hotribbestelling.

De Premiere is nog steeds een bloeiende zaak. Er gaat geen dag voorbij of de tent zit vol kluivers. Bij binnenkomst rechts, staat sinds jaar en dag een piano met daarboven foto's van gelukkige tijden zoals de wintersport en uiteraard vergeelde artikelen over de opening. Op de vloer ligt al jaren een bruin tapijt (handig voor de vlekken), en op de bar staat al jaren dezelfde mega wijnfles.

Het personeel is vriendelijk, al hebben wij wel het idee dat de eigenares (met donker krullend haar) na al die jaren genoeg heeft van spareribs. Starend steekt ze een sigaretje op met een blik van "Ik wil weer eens op wintersport" (Deze observatie is van voor het rookverbod).

Ook de spareribs zijn nog steeds hetzelfde, en 'gelijk' hebben ze want een succesvol recept moet je niet veranderen en.... echte concurrentie is er niet.

Voor de echte concurrentie moet je waarschijnlijk naar Almere. Maar dat is niet de plaats waar wij hebben ontdekt dat er aan de spareribs van de Premiere eigenlijk nog best wel wat te verbeteren valt.

Het was op Terschelling dat wij tijdens een uitwaaiweekend vreemd gingen en kennis maakte met de echte smaak van spareribs. Het vlees viel praktisch van het bot en wij kwamen tot de ontdekking dat een goede marinade het geheim is van goede ribs.

In tegenstelling tot de sweetribs van de premiere hadden de ribs van Brasserie Brandaris, want daar hebben wij het in dit geval over, echte smaak. De kok vertelde ons dat de ribs minimaal twee dagen staan de marineren. Het geheim van het zachte vlees wilde hij ons niet vertellen.

De Premiere blijft nog wel even bestaan. Wij mensen zijn gewoontedieren. Tot de dag dat er elders in Lelystad een concurrent opstaat met een betere marinade en superzacht vlees.

Hierbij dan ook een goed bedoelde oproep om eens te kijken naar het recept en de bereiding want wij willen de Premiere helemaal niet kwijt. Dit kluifrestaurant hoort bij Lelystad, inclusief bruin tapijt en vergeelde foto's.

Reacties   

# Rib uit mijn lijf 14-07-2008 23:45
Dat jullie daar nu pas achterkomen. Smoezelige zaak met taaie en smaakloze ribs. De keuken ziet er overigens wel mooi en schoon uit.
Antwoorden

# willem 15-07-2008 02:17
ik vind de spare ribs bij slager borst in de kempenaar het lekkerst!!!!!!!
Antwoorden

# Nel 15-07-2008 09:28
Weet iemand een goed vegetarisch restaurant in Flevoland?
Antwoorden

# Tim 15-07-2008 21:30
De beste spareribs proef je in amerika. Daar kunnen ze pas echt marineren. Heb ooit gegeten in een restaurant nabij het vliegveld in Boston.... De beste ribs ooit!

www.unclepetes.com
Antwoorden

# bas 16-07-2008 22:32
Prima tent in de Jol! Niet zo zeuren, buurmans gras is altijd groener
Antwoorden

# Jef 17-07-2008 09:19
Brrrrr, ik lust helegaar geen sparribs. Ik ga wel voor een goede steak.
Antwoorden

# H/ 29-08-2008 19:52
Ik woon in Coevorden maar als ik bij mijn mams in Lelystad ben ga ik nog altijd naar de Premiere. Geen beter ribje te vinden in mijn belevenis :-)
Antwoorden

# ARIE 01-09-2008 17:42
ik woon 32 jaar in deze slaapstad en nog nooit van die goser gehoord
Antwoorden

# hennie 02-09-2008 15:20
mijn man rijd voor de primiere en ga dan elke3 avonden mee
het water loopt me dan zo in de mond van hoe dat ruikt zo lekker
heb het ook wel vaak gegeten
en je krijgt zekker niet te weinig mmmmmmm
Antwoorden

# vreetwijker 02-11-2008 14:23
de beste spareribs eet je bij Kings Valley in vreeswijk, nieuwegein
Antwoorden

# nooit meer 05-11-2008 21:12
Sta je bekend om je spareribs kun je als kind niet eens een kindermenu met spareribs eten.
Bestel je een groot menu voor hun samen mag je als volwassenen niet eens meer onbeprkt eten. Wat een klantvriendelij kheid.......... .... Ons drankje betaald en heerlijk ergens anders gaan eten, ons zul je er dus niet meer zien
Antwoorden

# Jack 23-05-2009 17:33
Heeft iemand ervaring met de online spareribexpress ? www.spareribexpress.nl/lelystad Als ik niet in de keuken kan kijken vertrouw ik het nooit.
Antwoorden

# geoffrey 15-07-2009 18:39
goed eten alleen geen menu kaart op het web

beetje jammer als je op het internet bestelt

vriendelijke groet

geoffrey
Antwoorden

# ribbetje 25-02-2010 16:30
Ben er ook niet zo tevreden over, als je vraagt of ze hem iets doorwillen bakken doen ze het geeneens , geen gezeligheid ook en ze zijn vaak dicht !!
Antwoorden

# Tony 25-02-2010 18:08
Vanaf de opening waren ze zeven dagen per week geopend. Later waren ze zes dagen per week geopend. Nu zijn ze vijf dagen per week geopend, ik geloof dat ze op maandag en op dinsdag gesloten zijn. Waarschijnlijk zijn die dagen ook niet erg druk, wel jammer als je een keer op dinsdag of maandag trek heb in spareribs. Ik ben een moeilijke eter en eet niet zomaar ergens (gezond verstand anderen zeggen smetvrees).En dat je lang moet wachten op je bestelling is waar, maar ze zijn dan wel vers bereid. Anders dan bij McDonald's waar het product al op de plank ligt te wachten op de klant. Mensen met donker haar en blauwe ogen hebben vaak een streng,chagrijn ige uitstraling. En wat betreft de eigenaresse: als je even met haar praat is ze toch heel aardig. (anders dan haar uitstraling doet vermoeden).Elke keer spareribs komt mij ook af en toe de neus uit en bestel dan maar eens een varkenshaasje. Ik vraag dan wel zonder de kaassaus over de krieltjes (opgebakken aardappeltjes) heerlijk. (tot nu toe nog altijd goed gegaan, toch knap aangezien hoe druk ze het hebben). Verandering van spijs doet eten. Ik ben van mening dat de Premiere toch nog steeds de beste ribs heeft van ONS LELYSTAD. Onder het typen van dit bericht is water in mijn mond gelopen, goed teken!!!! Misschien vanavond toch weer spareribs.
Antwoorden

# Sparerib 25-02-2010 18:34
Er ontbreekt een duidelijke smaak. De sweetribs zijn soms helemaal niet zoet. En het vlees hoort bij goede ribs van het bot af te vallen. Dat is bij de premiere en die andere huis aan huis toko in Lelystad zelden tot nooit het geval.

Op internet zijn zeer veel heerlijke marinades en vleesbereidings wijzen te vinden. Ik heb dus zelf maar eens de stoute schoenen aangetrokken en die van mij smaken het beste.

Het is gewoon een kwestie van blijven ontwikkelen van de smaak en niet 50 jaar het beginrecept anteren.
Antwoorden

# Ribbeke 23-03-2010 12:24
Ik weet niet waarom d'r zo veel word gezeurt .. Maar de ribs zijn harstikke lekker !
Niks geen smaak of taai ja mischien eerst wel .. Maar nu zijn ze lekker doorbakken & De smaakstoffen zitten d'r ook goed in.
Antwoorden

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen